Pre-Teaching

Pre-teaching is een vorm van ondersteuning waarbij bepaalde leerstof al van tevoren een keer wordt doorgesproken en geoefend. Pre-teaching voor het VO is speciaal voor kinderen die de stap maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.
Tijdens hun eerste jaar op de middelbare school komen er veel nieuwe zaken op ze af en kunnen sommige leerlingen wel wat extra ondersteuning gebruiken. Met deze cursus kunnen leerlingen met taalproblemen een voorsprong nemen met de nieuwe vreemde talen die ze in het voortgezet onderwijs gaan tegenkomen. Hierdoor zullen ze de overgang met meer zelfvertrouwen maken. De Praktijk voor Remedial Teaching biedt deze mogelijkheid aan voor de vakken Engels en Frans.

In de pre-teachinglessen maken de leerlingen alvast kennis met het eerste hoofdstuk van de methode die wordt gebruikt op de school waar uw kind naartoe gaat. Op deze manier is de inhoud van de boeken al vertrouwd. Er wordt geluisterd naar verhalen en liedjes in de desbetreffende taal, de uitspraak wordt geoefend en de eerste woorden en grammatica worden besproken.
Taalzwakke leerlingen blijken vooral tegen het “woordjes leren” aan te lopen. Daarom krijgen ze hiervoor technieken aangereikt en oefenen we daarmee. Als basis bij het leren van Engels en Frans, is kennis van de Nederlandse grammatica (werkwoordspelling, het begin van ontleden) eigenlijk wel nodig. Blijkt onvoldoende kennis van de Nederlandse grammatica een obstakel om een goed start te maken met het leren van de vreemde talen, dan wordt ook daar aandacht aan besteed.
De pre-teachingcursussen worden gegeven in de laatste maanden van groep 8 en in laatste weken van de zomervakantie. Er kan zowel individueel als in groepjes van maximaal zes leerlingen worden gewerkt.